vrijdag 24 juli 2015

Spierpijn!

Ard gaat regelmatig helpen bij Ryan, een jonge kerel die tours doet langs de mangroven bij Piscaderabaai. In een kajak. Nu wilden wij ook wel graag eens kajakken, dus dat kon geregeld worden. Vanmiddag was het dan zo ver.
Ard, Ellen, Thijs en ik. Eerlijk verdeeld: Ard en Thijs in een kajak en Ellen en ik samen. Ik prees me gelukkig, want Ellen is wel wat gewend vanwege de zeeverkenners.
De zwaarste moet altijd achterin, dus Ellen voorin, ik erachter. Wat tot gevolg heeft dat Ellen het tempo aangeeft met haar peddel. En dat ging niet altijd even regelmatig... Ze peddelde met rechts veel harder dan met links. Daardoor moest ik met links veel dieper steken of we zwaaiden gezellig van links naar rechts over het water. Ard vroeg al of we slalom deden! Even goed kwamen we er wel. Sommige stukken waren pittig, als de wind van voren of van opzij kwam. Of de golven sloegen van opzij tegen de kajak. Bij vlagen kreeg ik een plens water over me heen door Ellen haar peddel, zodat ik werkelijk kletsnat uit de kajak kwam.

Ard moest het meeste alleen doen, want Thijs had zijn peddel voor de fun in zijn handen. Die nam het allemaal niet zo serieus. Nu is Ard wel wat gewend, wat dat betreft. Want pas hadden ze ook een groep gehad waarvan ze gewoon de kajaks achter hun eigen kajak moesten slepen (en dat is pas zwaar!) omdat de mensen erin het "echt niet meer konden". Hallo zeg, alleen maar gewend om een pen vast te houden ofzo? Niet zo gek dat Ard af en toe zijn schouders flink vast heeft zitten en dat hij zo bruin ziet als een okkernoot.

mangrovestekjes in piepschuim, onder pallets, groeit als een tierelier

Dus Thijs had een plezierreisje en vond het geweldig. De mangroven doen het heel goed op Piscaderabaai. Ryan plant ook weer stekken om zo steeds meer mangrovebos terug te krijgen. Bij Piscadera gaat dat heel goed, bij Boca Sami is het ook geprobeerd, maar daar lukt het veel minder. Ze weten niet waardoor dat komt.
Al met al hadden we een leuke middag. Tot we uit de kajak stapten. Oef, wat een zere benen. Ik had gedacht dat ik spierpijn zou krijgen in mijn armen, maar dat was niet zo. Blijkbaar heb ik me heel erg afgezet met mijn benen. Ellen heeft een blaar in haar handen, dat heb ik dan weer niet. Zegt ze: Dan hebt u niet hard genoeg gepeddeld! Lekkere troela...

Om kwart over 6 ging Jelte met Arjan en Koen, een vriend van Arjan, naar Piscadera. Waar Ard nog was. Samen met Ryan gingen ze een tocht doen bij zonsondergang. Met ergens een kampvuur maken. Had Arjan verdiend toen hij ook een keer mee ging helpen bij een tour.

Thuis hebben wij eerst eens lekker gedouched. Daarna heb ik met Ellen en Thijs de 'Sound of Music' gekeken. Althans, zo lang als de DVD liep, want ergens een eindje over de helft liep de DVD vast. Dat was nou jammer. Behalve dan dat het een mooi moment was om Thijs naar bed te laten gaan, anders was het wel heel laat geworden. Ik denk dat Arjan de film nog maar eens op de laptop moet downloaden, de DVD is al een paar jaartjes oud. Daar zal het wel aan liggen.
Thijs vond hem eerst een beetje bedenkelijk, maar later toch wel leuk. En Ellen baalde dat het in het Engels was, ik kreeg hem niet in het Nederlands omdat de afstandsbediening het niet doet. Batterijen leeg...

Geen opmerkingen: