woensdag 23 juli 2014

Wij ook

Ook bij ons, hier op Curaçao, werd er vandaag meegeleefd met Nederland. Op officiële en minder officiële plaatsen. De regering heeft een minuut stilte gehouden om 10 uur (wij lopen natuurlijk 6 uur achter). Bij de Nederlandse vertegenwoordiging kon je tekenen. Maar ook bij de banken hingen de vlaggen halfstok. Bij veel andere bedrijven hingen juist geen vlaggen, wat ook een vorm van meeleven is. Bij de radiostations, in elk geval de Nederlandstalige, hadden ze een aangepaste programmering. Wat betekende dat ze niet al te uitbundig deden.
Ard had vanmorgen bij ons thuis de vlag halfstok gehangen. Ik was iets te vroeg weg...
En verder hielden we de NOS bij via internet. Ook al zitten we 9000 kilometer verderop, toch bezorgen de beelden me kippenvel en tranen in de ogen.
Vanmorgen deed ik de meditatie op de afdeling. Wat mij de gelegenheid bood om ook in het gebed deze dag van nationale rouw aan te halen.

Het bepaalt ons weer bij de kwetsbaarheid van ons bestaan. We kunnen denken dat we alles in de hand hebben, maar dat is niet zo. Ons leven is in Gods hand, of we dat nu geloven of niet. Hij bepaalt de dag van onze geboorte en de dag van ons sterven. Dan kunnen we er heel veel vragen bij hebben. Waarom, waarom zo? Waarom nu al? Maar hoe dan ook is God erbij. Hij heeft zijn bedoeling met dit gebeuren. Waar wij niets van begrijpen. Misschien dat het ons eens duidelijk wordt aan het eind van de tijd. Misschien ook niet...
Ik kan niet anders dan mijn leven in Gods hand leggen. Waar moet ik anders heen?

En als je dan leest in de krant of op internet van alle andere leed in de wereld: in Nigeria, vliegtuigcrash in Taiwan, Israël en de Palestijnen. Dan snap ik wel dat Thijs elke avond bidt: Here Jezus, wilt U zo snel mogelijk terugkomen naar de aarde?

Maar hier gaat ook het gewone leven daarnaast door. Helaas moet ik ook morgen extra werken...
Ik vind het wel leuk dat ik collega's heb die ook prikkracht zijn, net als ik. Vanmorgen hadden we zo waar tijd om koffie te drinken. Dan heb je even de tijd om samen te brainstormen. Mijn nieuwste collega komt kersvers uit Nederland. Dan kijk je wel echt heel anders tegen de gang van zaken aan dan als je hier al 25 jaar op dezelfde plek werkt. Ik denk dat het heel verfrissend is, een paar nieuwe collega's. We zullen zien.
Theo werkt ook hard. Scheelt wel als je om half 7 al begint, dan ben je ook halverwege de middag al vrij. En kun je nog even gezellig met onze gasten chillen op het strand... Sowieso vermaken onze jongens zich prima met de dames! Ze vinden het héél gezellig, zulke jonge gasten.

Geen opmerkingen: