zaterdag 23 januari 2016

Activiteiten van de jongens

Gistermiddag heb ik met Thijs loempia's gemaakt. Een tijdje geleden had hij een loempia gekregen van een meisje uit zijn klas. Hij vond het heerlijk. Sindsdien neem ik af en toe eentje voor hem mee van de Albert Heijn, daar verkopen ze ze bij de koffieshop. Als ik dan boodschappen doe vlak voordat ik Thijs uit school haal, dan is dat een mooi moment.
Nu had ik bedacht dat we wellicht zelf loempia's konden maken. Dus hebben we een recept opgezocht dat niet al te ingewikkeld leek.
Zo zijn we gister aan de slag gegaan. Er moest een gebakken ei doorheen, die kon Thijs wel snijden. Ook de gekookte kipfilet kon hij snijden, had ik bedacht. Dat is dan toch een beetje moeilijker voor hem dan ik van te voren inschat. Juist met het hanteren van mes en vork heeft hij last van zijn fijne motoriek. Die is namelijk niet zo fijn. Maar daarom is dit natuurlijk een goeie oefening. Snijdt het mes aan twee kanten :)  Hij vindt het gezellig om zo'n activiteit samen met mij te doen, we maken wat lekkers en hij oefent met zijn handen.
nog even alles door elkaar roeren voordat het in filodeeg verpakt word
Ondertussen kon ik de groente roerbakken.
Daarna moesten we het inpakken in filodeeg. Dat is veel dunner dan bladerdeeg. Maar het ging prima.
En uiteindelijk gingen ze in de frietpan. Een minuut of 8, tussendoor even keren. En smullen maar.

Arjan had vandaag, na heel veel strubbelingen de afgelopen week, de science fair. Het lukte niet om van te voren Kaliumnitraat te krijgen. Daarom konden ze vandaag de raket voor het eerst pas echt uitproberen op school. Dat is behoorlijk spannend. Maar het liep goed af: de derde raket schoot wel 40 meter de lucht in, zei Arjan. Jammer genoeg was Ard er toen net niet bij, die was weg om Ellen op te halen van de Zeeverkenners.




Vanavond vertelde Arjan me dat hij nog veel meer zou willen onderzoeken. Hoe het gaat met poedersuiker. Want Kaliumnitraat is één stof die ze gebruiken, suiker was ook een onderdeel van het proces. Zijn vraag is nu: wat gebeurt er als je poedersuiker gebruikt? En zo had hij nog wel wat dingetjes... Het punt is dat je zo moeilijk aan Kaliumnitraat komt. Ik vroeg hem of het niet uit Nederland kan komen. Waarop hij antwoordde dat het momenteel vrij veel gebruikt word voor explosieven.
Ai, nee, dan kun je het maar beter niet proberen mee te nemen in je koffer. Het is maar de vraag of ze op Schiphol geloven dat je het voor een onschuldige scholier op Curaçao mee wilt nemen voor zijn proefjes met een raket...
onderzoekers in de dop...

Geen opmerkingen: