maandag 15 februari 2016

Taal

Vanmiddag heb ik met Thijs zitten oefenen. Voor de vakantie was hij ziek, hij is toen drie dagen niet naar school geweest. Dus, zei hij, heb ik het huiswerk niet gekregen. Nu kan ik het ook niet maken en leren.
Ehm, zo makkelijk kom je er niet mee weg, zeun. Tot mijn geluk zit ik in de groepsapp van zijn klas. Dat wil zeggen, van de moeders van de kinderen uit zijn klas. Wat mij betreft echt de uitvinding van de eeuw.
Een moeder had anderhalve week geleden een foto gemaakt van het huiswerk, wat op het bord stond geschreven. Dit werd vorige week, in de vakantie, door-ge-appt. Zodoende wist ik dat er wel het één en andere op de planning staat voor deze week. Verder vond ik het niet nodig dat Thijs in de vakantie aan zijn huiswerk zou zitten. Vakantie is vakantie.
Maar nu moeten we er echt weer tegenaan. Blijkt dat Thijs het meeste gewoon niet heeft. Geen KDN, geen taalmap, geen woordenschat. Geen rekenen, ook daar is een toets voor gepland. Nu ja, rekenen maak ik me geen zorgen over, dat doet hij met gemak.
Taal is een ander verhaal.
De bladzijde van taal, woordjes leren, was ook doorgestuurd. Er zijn meer kinderen (jongens!) die wel eens iets kwijt zijn...
En zo zaten we vanmiddag gezellig samen op zijn bed. Te leren over absent (tegenovergesteld van present), restaureren, fabriceren, niet slechts en nog meer.
Tot we bij het woordje 'laconiek' kwamen. Betekenis: honend, spottend.
Er staat wel eens vaker een ietwat dubieuze betekenis. Meestal probeer ik dan wel aan Thijs duidelijke te maken hoe het bedoeld is. Dan praten we er over door, dat helpt hem om alles te laten landen in zijn hoofd.
Dit vond ik echter te ver gaan. Laconiek, als ik het zo uit de losse pols moest zeggen, zou ik zeggen: nuchter. Thijs was niet overtuigd, het staat er zo, en zo moet ik het leren. Dat ik het anders vond, best, maar hij zou het op de toets houden bij 'honderd'. Nu werd het nog lastiger. Het woordje honend kende hij niet echt, zodat hij er honderd van maakte. O, o, die dyslectie...
Ik heb het opgezocht in het woordenboek, om aan alle twijfel een einde te maken. Laconiek is doodkalm, zonder zich druk te maken. Precies, net wat ik dacht. Nu nog zien dat ik het er bij Thijs ingestampt krijg, voor woensdag.

Ellen kreeg vandaag haar definitieve schooladvies mee. VSBO!
Wat is ze er gelukkig mee, en terecht, want ze heeft er hard voor gewerkt. Nu nog scoren op de EFO, maar het gaat goed komen!

Geen opmerkingen: