maandag 25 januari 2016

Cito

Ook hier zitten we in de tijd van Citotoetsen. Thijs dacht dat hij op school al genoeg gedaan had. Juf had niks op het bord geschreven. Dus, lekker niks doen thuis... Tot ik op een stapeltje blaadjes stuitte met sommen, taal en nog meer. Het zal wel voor donderdag zijn, de dag dat de weektaak ingeleverd moet worden. Vandaag dan maar even rustig aan.
Ellen was gelijk aan het werk gegaan, thuis, na het eten. Na het verplichte werk zocht ze zelf de Cito oefenpagina op, op internet. WO, wereldoriëntatie, leuk onderwerp.
Ze vroeg een dingetje aan mij, zo kwam ik er bij zitten. Eigenlijk wist ze heel veel. Ergens pikken die kids dus toch heel veel op. Vraag mij niet waar, niet hier op school, in elk geval. Ik bedoel, daar leren ze ook heel veel, maar niet de WO vragen van de Cito.
Welk blad is het blad in de Canadese vlag? Die wist ik nog wel te kiezen uit de vier mogelijkheden.

Wat is de jongste provincie van Nederland? Yeah!! O, zei Ellen, dat is dus Flevoland. Dank u wel, mama.

Op welke manier zijn onderzoekers te weten gekomen wat kerkuilen eten? En wat er veranderd is in hun eetpatroon? Die wist Ellen niet, maar ik wel: door braakballen te onderzoeken.
Braakballen, wat zijn dat? Ik legde uit wat dat is. En dat tante Hilde die dingen ook wel eens uitpluist. Brr, Ellen kon zich daar niks bij voorstellen... zij knutselt liever :)

Welk Waddeneiland ligt het meest links? Texel. Ellen had het in een keer goed, tot mijn verbazing. Toen bleek dat ze deze oefeningen wel eens vaker had gedaan en de vragen zijn dan wel veel, maar ze veranderen niet. Tot nog toe. Aha, vandaar. Nu ja, toch knap dat ze dat dan wel onthoudt. Als je geen idee hebt waar Groningen, Gelderland en Limburg liggen.... en dan wel weet waar Texel ligt?

Op de vraag hoeveel provincies Nederland heeft, riep Thijs spontaan: 12. Terwijl Arjan, die toevallig ook in de kamer liep, vragend zijn wenkbrauwen optrok. Nee, blijkbaar is niet alles blijven hangen wat ze bij Arjan tot en met groep 7 erin gestampt hebben. Hij ziet ook niet zo erg het nut in van dit soort informatie. Terwijl Thijs dat dan wel weer grappig vindt om te onthouden. Zo leuk om te zien hoe verschillend de kids daarin ook zijn.

Waar verdienden de mensen in de Gouden Eeuw veel geld mee? Op het eerste gezicht dacht Ellen dat dat was met streekproducten verkopen op de markt. Het leek me niet dat ze daar de Gouden Eeuw naar vernoemd hadden.... Thijs dacht dat het was met slaven verkopen. Maar helaas, dat behoorde niet tot de mogelijkheden bij de vier antwoorden. Bleef als logisch antwoord over: met specerijen-handel. Aangezien kantoren nog niet echt uitgevonden waren in die tijd en de echte jaagtijd al voorbij was. Tja, soms moet je gewoon beginnen met de foute antwoorden te elimineren.

Hoe noem je een mannetjesdas? Daar had ik ook geen idee van. Ellen gokte op: mandas. Man-das. Tja, leuk bedacht, maar het was niet goed. Het was een rekel. Je bent nooit te oud om te leren, dat blijkt maar weer.

Bij de vraag: hoeveel tanden en kiezen heeft een volwassene? had ze zo snel het antwoord, ik had de vraag nog niet eens gelezen. 32. Dat was goed. Ze kijkt regelmatig allerlei medische programma's. Kan handig zijn...

Wanneer viel de Berlijnse muur? Ellen wist wel iets er van, maar Thijs kon er een heel verhaal van maken. Waarom de muur gebouwd was, wanneer. Alleen het juiste jaartal wanneer de muur viel, daar kwamen ze samen niet op. Dus heb ik ze een handje geholpen. Zo blijft het ook leuk.

Thijs wist ook wat er vanuit ISS in de ruimte te zien is op de aarde: De Chinese muur! Knap hoor.

Welk zeedier beschermt zichzelf door zwart stof te spuiten? Dat was een instinkertje, want je kon kiezen uit de octopus en de inktvis. Ellen wist het goed: de inktvis!

Erg leuk om zo eens dit soort vragen met elkaar bij langs te gaan, en te zien wat de kinderen wel en niet weten. Eigenlijk weten ze best veel! En we hebben erg gelachen, om grappige antwoorden en grappige fouten van onszelf. Soms is leren best wel leuk...

Geen opmerkingen: