dinsdag 19 april 2016

Paspoorten binnen

Weer een stap vooruit. Gister hebben we de paspoorten van Ellen en Thijs opgehaald. Fluitje van een cent. Ik moet zeggen, er is een hoop veranderd bij Kranshi. Je kunt nu via internet een afspraak maken. Het is dan wel handig dat je Papiaments begrijpt, want op de site wordt alles alleen maar in het Papiaments uitgelegd. Vervolgens krijg je een paar dagen later bericht dat je over een week of twee een afspraak hebt. Ik moest voor alledrie de kids apart een afspraak maken, maar ze waren wel netjes achter elkaar ingepland. Dus er denkt ook nog iemand logisch na. Lijkt me...
Je hoeft bij Kranshi niet meer urenlang te wachten, ze kunnen het echt in een minuut of tien afhandelen. En twee weken later is je paspoort klaar. Ophalen duurt ook maar even. Al met al een prima planning. Alleen mogen ze het personeel daar nog wel eens op een cursus sturen voor klantvriendelijkheid...

Over Kranshi gesproken, ik had geen idee waarom iedereen Kranshi zegt. Tot ik vandaag, bij toeval, een stuk tegenkwam waarin dat uitgelegd werd.
Ergens aan het eind van de negentiende eeuw was er een dameskrans, in Otrobanda. De dames naaiden, haakten en breiden voor de armen. Het gebouw waar ze samenkwamen werd al gauw 'Kranshi'  genoemd. Na een tiental jaren werd het gebouw aangekocht door de Burgerlijke Stand, maar het bleef 'Kranshi' heten.
Begin jaren zestig ging de Burgerlijke Stand naar een pand op Scharloo, maar de naam was al ingebakken. Iedereen bleef 'Kranshi' zeggen.
Aan het begin van de eenentwintigste eeuw verhuisde het geheel weer naar Otrobanda, naar een pand aan de Roodeweg. Het huis heette Casa Blanca, was ooit een woonhuis, een pension, een bordeel en een onderkomen voor chollers. Niemand weet meer dat het Casa Blanca heette, want, jawel, iedereen zegt nog steeds 'Kranshi'.

Leuke site, trouwens, waar ik dit verhaal tegenkwam. Curaçao voor jou
http://www.curacaovoorjou.nl/wetenswaardigheden/kranshi.html


Geen opmerkingen: