donderdag 6 maart 2014

Landhuis Pannekoek

Daar is Ellen met haar klas naar toe, op kamp. Wat een belevenis. Voor mij ook, overigens. Ik ben niet zo heel erg van de kampen, maar ja, af en toe moet je toch ook eens wat doen voor de goeie zaak. Dus had ik me opgegeven voor de donderdag (vandaag) om te helpen in de keuken. Jongens, jongens wat een pannen. Eerst moesten we een pan soep maken, voor zo'n 100 personen. Er waren minder mensen, maar laten we het ruim nemen.... En dan geen kant en klare soepgroente! Nee, alles vers gesneden.
Dat was voor aan het eind van de ochtend. Ff een tussendoortje. Want daarna zou er nasi gegeten worden. Met weer allerlei verse groente en gesneden vlees erdoor. Alleen ging er iets mis met de rijst, want voor zoveel mensen rijst in een pan, dat lukte niet. Voor een deel werd het pap en voor het andere deel was het niet gaar.
Ter elfder ure kwam er een redelijk professioneel kok opdagen. Die de maaltijd redde door dan toch maar de macaroni voor morgen klaar te maken en daar alle vlees en groente van de nasi door te gooien. En zo kwam het toch nog goed, het smaakte ten minste prima.
de keuken, enorme pannen op het vuur

kinderen vermaken zich wel met allerlei spelletjes die meegenomen waren

Na het eten, het was een uur of half 3 inmiddels, werden de kinderen op bed gebonjourd. Eerst een uur uitrusten. Niet dat ze wilden, maar de meester en de juffen hebben toch best wel enig overwicht. Het was een uur redelijk stil. Voor ons best lekker zodat we even konden bijkomen.
ellen haar bed, al was ze niet van plan om te gaan slapen...

uitzicht vanuit de keuken, het idee alleen al dat hier dus al een paar honderd jaar mensen gewoond hebben, dat intrigeert mij wel

Ard was tussendoor even geweest. Om het spelmateriaal te brengen. Tonnen, planken, touwen, bekertjes, kussenslopen. En nee, we hebben geen vlot gebouwd. Ook geen ladderproef gedaan. Maar wel veel andere grappige, spannende, intrigerende spellen. Bijvoorbeeld, daar stond ik bij: bekertjes stapelen. Bekertjes, half gevuld met water, zo hoog mogelijk stapelen. 5, 6 en zelfs tot 7 rijen kwamen ze. Probeer het maar eens, dat is best moeilijk.
Verder spijkerbroek hangen.
En het spinnenweb: dat is een ingewikkeld touwwerk tussen 2 palen, zodat je een figuur krijgt met 8 vakken. Elk kind van de groep moet van de ene naar de andere kant, maar elk vak mag maar 1 keer gebruikt worden. Hoe los je dat op met de hoogste vakken? Best een uitdaging.
spijkerbroek hangen, Ellen kon 80 seconden hangen

Tegen de avond stopte het, want de kinderen moesten nog takken zoeken voor het kampvuur. Voor mij een mooie gelegenheid om te vertrekken. Voelde me redelijk gesloopt.

Thuis had Rianne alles onder controle. De jongens hadden goed gegeten. Minimuffins stonden klaar om opgegeten te worden, ik kwam precies op tijd. Zo kan ik nog eens vaker weggaan...
Morgen maar eens zien hoe ik het aantref op het Lab. Het was vandaag te druk om daaraan te denken. Dus ik calculeer vast in dat het morgen uitloopt. Daarna is het weekend. Heerlijk.

Geen opmerkingen: