donderdag 26 juni 2014

Uitvinder

Arjan is onze uitvinder in de dop. Vandaag werd het systeem waar hij gister al aan werkte, verder geperfectioneerd.
Vraag aan mij was: hoe buig ik een pvc-pijp naar een U-vorm. Ik gaf hem de raad om voorzichtig boven een gaspit de boel te buigen, een brandende gaspit natuurlijk.
Dat lukte min of meer. In elk geval genoeg voor het doel.
speer bijwerken


mijn opa was smid, dit heeft er wel wat van, blijkbaar zit het ergens in de genen...


en zo schiet hij zijn pijltjes of steentjes de buurt door. Het is maar goed dat hij de ruimte heeft...
dit is dan het apparaat: fietspomp, stuk fietsband strak vast met tie-rips en dan een watersluit-geval aangesloten op de pvc-pijp. Neem maar van mij aan dat je dan aardig kracht kunt zetten door de luchtdruk.
Daarna heeft hij er een instructable van gemaakt. Dat is een filmpje waarop je kunt zien hoe je iets maakt, stap voor stap.
Hij mocht hiervoor mijn laptop gebruiken. Toen ik later zelf verder ging stond er een filmpje op "hoe maak ik een Hot Dog Cooker/solar oven" Dat zal een volgend project zijn, schat ik in. Een oventje maken van een Pringles bus die verwarmd wordt door de zon. We zullen het wel zien.

Theo heeft in Ard z'n kledingkast een overhemd uitgezocht voor morgenavond: de diploma-uitreiking. Natuurlijk gaan alle meisjes op chic. Dat is hier sowieso gebruikelijk. De vorige keer was Theo niet de enige jongen die iets meer casual gekleed was. Maar nu zijn we al een stap verder, hij gaat echt een overhemd met lange mouwen aan doen. Wanneer komt de das erbij?
Ik mocht nu nog geen foto's maken. Komen dus morgen.

Ard had toestemming gekregen om bij de mijn op Blue Bay stenen te halen voor de tuin. Dat is gebeurd, nu ligt er een mooi strak randje voor en ook achter langs de porch, zodat er een soort border is gecreëerd. Daarbij werkt Theo nog aan de tuin om meer plaats te maken voor schildpadden, want het schijnt dat hij nog iets gaat krijgen. Hij zit goed in de vriendinnen...

hoe kort krijg ik de restjes boom?
En hij schooiert overal stekjes vandaan. Die hij vervolgens dapper water staat te geven tot ze het op eigen kracht verder gaan doen. Fanatiek hoor!

Geen opmerkingen: