donderdag 22 mei 2014

Nog eentje

Theo moet nog één examen, dan is hij er door. Hij verwacht dat hij het wel gehaald heeft, al ging het ene vak beter dan het andere. Ter gelegenheid van zijn laatste dagen op school, deed hij vanavond aan tafel een boekje open over zijn heldendaden. Vooral op de basisschool, in Nederland... lang geleden, was het bar. Te weinig structuur en begrenzing, dat was wel duidelijk. Want vervolgens op het Groevenbeek ging het een stuk beter, zoals wij dat dan benoemen. Zelf zei hij: Daar waren ze een stuk strenger! Evenals hier op het Marnixcollege.
De rest, Arjan, Ellen en Thijs, dachten ook stoere verhalen te kunnen vertellen. Maar vergeleken bij Theo... laat ik mijn mond erover houden. Die heeft, zullen we maar zeggen, voor 4 kinderen tegelijk boevenstreken uitgehaald.
Zegt-ie tegen Arjan: Als een leraar iets aan je vraagt zeg je: Mag ik wegzwemmen?
Wegzwemmen, zal er dan gereageerd worden.
Ja, naar de volgende kwal.

Of: Mag ik naar de wc?
Leraar: Moet dat?
Zeg je: Ja, dan kan ik naar mijn eigen gezeik luisteren.

Ze lagen allemaal in een deuk van het lachen. Maar ik heb ze op het hart gebonden om zulke ongein niet echt uit te proberen, want het is genoeg om geschorst te worden.
Ellen vroeg nog: Wat zou meester Wendell hiervan vinden? Zal ik het zeggen?
Nou, meisje, doe dat maar niet, lijkt me niet verstandig.

Theo komt bijna overal mee weg, want op het laatst bekende hij dat hij die van dat "gezeik" bij een leraar gezegd te hebben. Waarop de leraar de humor wel inzag en hij naar de wc mocht gaan.
Waarna we het gehad hebben over hoe je je dan in een werksituatie moet gedragen. Theo gaf nogal verontwaardigd aan dat hij best snapt dat je zulke dingen niet moet doen/zeggen.
Mooi. Blijft voor mij de vraag waarom je het dan wel op school doet? Maar dat zal wel onnozel zijn van mij, dat ik dat niet begrijp. Hopen dat de ergste wilde haren er nu af zijn.

Geen opmerkingen: