woensdag 13 augustus 2014

strijd


Na mijn werk heb ik Ellen van school gehaald. Zo kon ik eindelijk ook die juf even een hand geven en spreken. We hebben even snel overlegd hoe we één en ander het beste aan kunnen pakken. De juf kende ik alleen vanuit de verte, maar ik geloof dat dat wel goed komt. Nu moeten we eerst de juf van Papiaments maar eens aan haar jasje trekken, want vandaag zag ik wat Ellen voor huiswerk op heeft gekregen: woordjes, vertaald in het Papiaments. Dus Papiaments-Papiaments. Het één nog moeilijker dan het ander en soms onleesbaar/fout overgeschreven door Ellen. Tja, dat gaat in elk geval niks uithalen. Als we met elkaar willen dat ze vooruit gaat met deze taal, dan zal het anders moeten.

Op weg naar huis heb ik Ellen vast voorbereid op de nieuwe aanpak van huiswerk thuis. Oeps, daar was ze het niet mee eens. Helemaal niet! Ik kreeg een stortvloed van verontwaardiging over me heen. Dat heb ik even uit laten razen. Toen we thuis waren was Ard daar ook met Thijs en konden we in alle rust een boterham eten. Thijs vertelde hoe hij het met zijn huiswerk wilde doen. Hij was vol goede moed. Ellen deed hem even uit de doekjes wat ik aan haar verteld had. Viel als een koude douche over Thijs heen. Die reageerde heel anders.
Na het eten mochten ze tot 2 uur iets voor zichzelf doen. Hadden ze allebei de tijd om aan het idee te wennen. Ard creëerde een soort van scheidingswand over de tafel. En om 2 uur moesten ze verplicht zitten. Ellen bleek die 2 uur, van 2 tot 4, echt nodig te hebben voor haar huiswerk. Spelling in de lift, allemaal woorden met een c. Ging best goed, eigenlijk. Daarna sommen, ik zie haar veel fouten maken doordat ze te snel wil en niet goed nadenkt. Ze heeft veel begeleiding nodig, dan kan ze het best. En dus Papiaments...
Thijs moest woordjes schrijven en dezelfde woorden oefenen op Bloon. 3 fouten op de computer, maar ik kreeg het niet te zien. Hij vindt het vreselijk om zulke fouten te maken. Dus ik blijf er op hameren: van je fouten leer je, het geeft niet, blijven oefenen. Hopen dat dat kwartje een keer valt!
En Thijs moest ook een verhaaltje overschrijven. Daar maakt hij heel veel fouten in. Ik ben er nog niet achter of dat door slordigheid is of door zijn dyslectie. Misschien een combinatie van beide. Hij vindt het verhaal wel heel leuk.

Als ze dan klaar zijn voor 4 uur mogen ze gaan lezen, maar het moet wel stil zijn. Lukte vandaag nog niet zo goed. Maar in elk geval is alle huiswerk af en weet ik precies waar ze mee bezig zijn.
Hopen dat de strijd morgen al iets minder tijd kost. En als ik advies nodig heb weet ik waar ik zijn moet...

Geen opmerkingen: