dinsdag 25 maart 2014

Oefening baart kunst

Een oeroud gezegde, maar ja, het is wel waar.
Zo knutselt Ellen armbandjes en leert ze steeds meer. Nu zoekt ze op Youtube filmpjes van mensen die er nog veel meer van weten. Oefenen, oefenen, en ze kan steeds meer. Ze heeft al 80 gulden verdiend...
Verder oefent ze zich suf met Papiaments. Dat gaat ook steeds beter. Alleen is het armbandjes knutselen natuurlijk veel leuker, dat snap ik ook wel. Af en toe kijk ik even om het hoekje van haar deur en dan zie ik een doos elastiekjes, haakjes en wat er nog meer bij hoort, filmpje op de laptop (die ze dan snel wegklikt en waarna ze wrts opent). Dan is het tijd om er naast te gaan zitten.

Ook Thijs oefent. Voorlopig meer op taal dan op Papiaments, Nederlandse taal. Hij krijgt al een hele tijd RT en dat begint zijn vruchten af te werpen. Vandaag had hij 0 fouten gemaakt in een toets. Dat was het eerste wat hij naar mij toeterde toen ik hem zag bij de Dividivi, tussen de middag.

Maar ik merk het bij mij zelf ook: dat oefening kunst baart. Ik ben nu bijna een jaar bezig in het Advent Ziekenhuis. Het was soms best pittig, al die dingen die nieuw waren. Het prikken niet, maar de rest wel! Nu gaat het goed. Zo goed, dat ik morgen een collega in mag gaan werken. Voelt wel een beetje als een compliment.

Theo heeft vandaag zijn paperassen opgeruimd. Hij had alles bewaard van de afgelopen 2 jaar. Nu mag het weg. Alle brieven van school enzo. Ik hoop dat hij dan niet te veel weggooit... tenslotte is het examen nog niet geweest en de diploma-uitreiking is nog verder weg. Maar ik ga er van uit dat hij zijn gezonde verstand gebruikt.
een stapel tot de bovenkant van zijn bureau

Vanavond aan tafel hebben we erg gelachen. We hadden het over gasten die volgende week vrijdag komen. Bekenden, ze zijn in oktober ook op Curaçao geweest (in een ander appartement) voor het installeren van computersystemen. Toen hebben de kinderen ook kennis gemaakt met hen. Daar hadden ze onder andere de drijfmat aan over gehouden. Die kerels houden wel van een geintje, daar ging dus het gesprek ook over.
Zegt Ellen: Waarom kómen die mannen met die grappen?
Antwoordt Ard: Omdat ze die niet thuis kunnen laten...

Thijs had trouwens ook een leuke: Waarom leggen kippen eieren?
Als ze er mee gaan gooien, dan breken ze...

Toen deed Arjan ook een duit in het zakje: Waarom kijkt een boer 's morgens uit het raam?
Maar die kenden we allemaal, dus klonk het in koor: Omdat hij door de muur niks ziet...

Thijs studeert ook uit een moppenboek. Vandaar dat er te pas en te onpas grappen stromen.

En als afsluiting hebben we heel gezellig met onze gasten nog een lekker drankje gedronken bij de baai




Geen opmerkingen: