zondag 5 mei 2013

Ongelooflijk!

Vanmiddag hadden we in de kerk gesproken over de rol van de overheid: artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Waar we ook onze zorgen uit konden spreken over hoe de overheid hier te werk gaat. Er worden bezuinigingen doorgevoerd waar de wenkbrauwen over gefronst worden.

Het is wel heel schokkend om na de dienst te horen dat Helmin Wiels van de PS in die tijd doodgeschoten is. Niet te geloven dat we hem nooit meer zullen horen.
Kijk, wij waren om zo te zeggen, niet van zijn kleur. Letterlijk en figuurlijk. Maar het afgelopen half jaar heeft hij laten zien dat hij een andere weg gekozen had. Tegen corruptie en wantoestanden. Mee door zijn optreden is de rust weergekeerd op Curaçao. Tot nu...



Laten we hopen dat de daders heel snel gevonden worden. Want dit is natuurlijk heel fout, iemand die te veel weet, iemand met wie je het niet eens bent dood te schieten. Dit heeft hij zeker niet verdiend!
De kinderen waren ook allemaal erg onder de indruk. Ellen vroeg of ze morgen op school voor zijn familie mocht bidden (zeker!). Thijs wilde niet eens tot morgen wachten, toen hij naar bed ging vroeg hij of ik wilde bidden voor de familie van Wiels. Dat hebben we dus samen gedaan. Overigens aan tafel ook al...
Theo had nog sneller dan Ard Telecuraçao op zijn ipod, die heeft er ook geen moeite mee om het nieuws in het Papiamentu te volgen.

Vanmiddag hebben we ook afscheid genomen van Ruben. Die zit weer in het vliegtuig naar Nederland. Met een hele rits mooie foto's: Ard is nog met ze naar fort Beekenburg gegaan voor een serie foto's.



 
Ter afsluiting een waanzinnig mooi en toepasselijk lied van Izaline Calister, Mi Pais... mijn eiland
 
Mi pais, ta un lugá chikitu
Ku un historia riku
Pieda, mondi, bientu i laman
Ta mi isla i e ta intresante ku bista impaktante i partinan dañá

I unda ku mi ta…

Mi pais, t'un ku sa di pobresa
atrako i malesa i hende ku tin bia ta molestiá
Ta mi isla i e ta impreshonante
... K’un pueblo elegante i un par ku no ke tra’a

I unda ku mi ta…

Mi ta un tiki preokupá pa mi baranka, mi lugá
Mi no por mira den futuro i mi no sa kon kos lo ta
Ma mi ta resa pidi Dios pa de bes en kuando si e tin un chèns e yuda nos
Djis drecha algun kos i kuida loke ta di nos

Mi pais ta un isla hopi dushi
kaminda mi lombrishi
pa semper ta derá…


--------------------------------------------------------------------------------
Mijn eiland is maar een klein plekje
maar met een rijke historie
met rotsen, bomen, met wind en zee
het is mijn bijzondere eiland
met waanzinnige uitzichten
maar ook met lidtekens

en waar ik ook ben …

Mijn land kent berovingen, pijn en verdriet
en inwoners die gekwetst en geraakt zijn
Het is en blijft mijn indrukwekkende eiland
met mensen die genadig delen...
en anderen die van geen genade weten

en waar ik ook ben…

ik ben bezorgd over mijn rots
mijn klip, mijn kleine plekje....
ik kan de toekomst niet voorzien
en weet niet hoe het verder gaat...
mijn op mijn knieen vraag ik God
of Hij ons hier wat helpen wil en ergens toch nog kans ziet
wat van onze brokken te lijmen,
ons en wat ons dierbaar is te blijven omarmen

Mijn eiland waar ik zo van hou,
waar mijn wortels liggen en waarmee ik
als met een navelsteng verbonden blijf …
 

Geen opmerkingen: