donderdag 30 mei 2013

Ontruimingsoefening

Vandaag een grote ontruimingsoefening gehad op de Albert Schweitzer. Onze jongens verheugden zich er op alsof het een feestje was. Grote plannen met wat ze allemaal wel niet zouden doen... Toen het zo ver was hebben ze zich netjes gedragen. Zeker onder het toeziend oog van papa. Die toekeek en foto's maakte.
Na de grote brand naast het tankstation, eind oktober, is er veel veranderd. Inmiddels hebben alle scholen van de VPCO een eerste lichting BHV-ers. Er zijn noodplannen en allerlei andere richtlijnen op papier gezet. Nu was het tijd om eens in het echt te gaan oefenen. Alle ouders hebben een brief gehad. Er waren zelfs klassen in de onderbouw die gister al geoefend hebben voor de oefening. Zodat alles vandaag super goed ging.
We zijn zelfs een voorbeeld op Curaçao geworden met elkaar, als VPCO. En nu maar hopen dat we het voorlopig niet nodig hebben...




Daar loopt Thijs, blond koppie tussen heel veel zwart. Dit zijn dan wel zo'n 1000 kinderen die je eventueel moet evacueren! Best een operatie... Goed idee om dan af en toe te oefenen.




Als je goed kijkt kun je onze jongens zien: boven loopt Arjan, netjes zoals het hoort, richting de voetbalvelden. Hier rechts-naast staat Theo stoer te doen.











Vanmorgen heb ik (vrije dag!) de naaimachine op tafel gehad. Laatst had Anja hem al uitgeprobeerd op een broek voor Herman. Het lukte toen helemaal niet, dikke stof enzo. Dus ik verwachtte ook problemen. Maar dat viel mee. Mijn dunne stofje trok er makkelijk doorheen. Wat een lol.
Mijn eigen naaimachine, al een oud beestje, heeft de overtocht naar hier niet overleefd. Die is inmiddels met het grof vuil verdwenen. Vorig jaar heb ik deze op de kop getikt via Marktplaats. Maar ik gunde me steeds geen tijd om er iets mee te doen. Nu heb ik er wel weer zin in! Gauw maar eens een keer naar Ackerman, daar hebben ze lekker veel stoffen.
Ik had 2 gordijnen gemaakt voor de porch, als we daar zitten te eten aan het eind van de middag, schijnt de zon in onze gezichten. Vandaar...

Vanmiddag ging ik naar Curgas. Vorige week beloofde die mevrouw mij dat ze binnen een week langs zouden komen. Met spoed. Mooi niet dus. Kwam ik daar tegen 3 uur, bleek dat ze vandaag om 2 uur dicht gingen. Vandaag is het 44 jaar geleden dat de 30 mei staking was, die eindigde in een verwoestende brand en ernstige rellen. En dat wordt her en der herdacht.

Verder hebben we hier met z'n allen niet zo'n goed gevoel over hoe het nu politiek er voor staat. De PS, van Wiels, is behoorlijk verdeeld. Als ze niet snel zorgen dat ze het goed gaan doen, blijft er niet veel over. Maar het ergste is dat Asjes, een boef van formaat Schotte, minister-president wordt. Oké, erger dan Schotte kan niet. Deze man heeft tenminste nog gestudeerd en Schotte kwam niet verder dan Mavo-3. Maar hij heeft wel fraude gepleegd, zichzelf baantjes toebedeeld met rijkelijke beloning. En zijn vrouw erbij... Niet bepaald wat je noemt integer. En dat moet dan een land(je) regeren?
In de krant staat zelfs dat PAIS ermee akkoord gaat. Wat heel veel wenkbrauwen doet fronsen. We zullen zien. De kans lijkt me groot, gezien de voorgaande acties van Asjes, dat we binnen afzienbare tijd weer verkiezingen hebben.

O ja, nog even iets om te onthouden. De meteo heeft voorspeld dat we een orkaanseizoen gaan krijgen met meer dan normale stormen. Vorig jaar voorspelden ze een "droog" regenseizoen. Ze kregen wel gelijk. Dus... Dat kunnen ze al voorspellen aan de hand van de stromingen in de zee. 1 juni begint het stormseizoen.

1 opmerking:

Unknown zei

Ooo Waaaah, dat wordt nog leuk op Grote Berg waar je volop wind vangt! Een tropische storm met regen betekent daar dweilen! Ach tussendoor schijnt de zon, droogt het weer op toch??!!