zondag 7 juli 2013

zwarte rook....


Een mooie zondag, maar met een zwart olierandje.... laten we daar maar mee beginnen!


Vanmorgen waren het dikke zwarte wolken, de Isla-raffinaderij braakte giftige zwarte rommel uit en dat is geen best teken.... de fakkelinstallaties bulderden er op los toen we naar de kerk reden en verder bleef het angstig stil... geen autoriteit die iets meldt....
Totdat de stroom vandaag uitviel en ook op de raffinaderij de kaarsjes langzaamaan uit gaan... alles ligt nu plat, een zogenaamde Blackout... maar ongepland stilleggen is een drama en de vraag is wat er nu gaat gebeuren de komende dagen. Als ze weer op gaan starten betekent dat weer een enorme stoot aan vervuilende gassen en rook.... als het stil gaat blijven is wellicht nu dan toch het wonder gebeurd... we rekenen er niet op, maar dat er nu echt iets mis is, is wel zeker!



Voor de rest was het wel een bijzondere dag. De nieuwe dominee had een zeer aansprekende preek, vanmorgen. Over vrijspraak, genade en heersen, naar aanleiding van Romeinen 5:21. Met als gevolg dat het zaaltje vanmiddag vol zat.
Toen de dominee in zijn gebed het had over een klein gezelschap, gaf Thijs fluisterend commentaar: Weinig mensen?? Het zijn juist veel mensen.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Maar we zijn behoorlijk getriggerd, vanmiddag. Ik was het lang niet altijd met de dominee eens. Thijs ook niet, trouwens. Soms krijg ik er kippevel van, de opmerkingen die hij maakt. Hoe diep hij doordenkt. Vanavond toen ik hem naar bed bracht hebben we er nog bijna een uur over doorgepraat. Uiteindelijk komt hij vaak uit bij de vraag: Waarom maakt God geen einde aan het werk van de duivel? Een kind van 8...
Hij vertelde ook dat hij pas een keer gedroomd had van de hel. Gedetailleerd kwam er een verhaal uit! Maar toen ik vroeg of hij toen ook bang was, na die droom, zei hij: Nee, want hij stond voor een kloof en aan zijn kant was het land van de Here God.
Vervolgens vroeg ik hem of hij er wel eens aan dacht om dominee te worden. Tenslotte niet zo'n vreemd beroep, als je Vreugdenhil heet :)  Waarop hij antwoordde: Ja.... Maar eigenlijk zou ik bij scholen langs willen gaan, en dan aan de directeur vragen of ik vragen van kinderen mag beantwoorden.
Ik vroeg aan hem of hij dat zelf wel zou willen. Dat iemand als oom Wouter (dominee bij de VPCO, voor de christelijke identiteit van de scholen) bij hun op school langs zou gaan en dat hij dan zijn vragen kon stellen.
Tja, beetje open deur. Natuurlijk zou hij dat graag willen.
Overigens is dit een kant van Thijs die je niet zo snel ziet. Meestal overschreeuwt hij zichzelf een beetje. Pas in de rust van de slaapkamer of alleen met mij in de auto, komen deze dingen eruit.

Vanmiddag hebben we Margriet weer op Hato gebracht. Een week Curaçao vliegt ook om! We kwamen tot de ontdekking dat ze de stad niet eens gezien heeft, deze keer. Vooral veel baai, de afgelopen week. In elk geval heeft ze een lekkere week vakantie gehad. Hebben wij van haar kunnen genieten.

En nu gaan we de nieuwe werkweek weer in. Ard moet nog een weekje en heeft dan 2 weken vakantie. Ik heb al een lijstje klaar. Relevant, zei Ard. Compliment, lijkt me.....



1 opmerking:

Unknown zei

Een zogenaamd "nieuwe Tijdskind", maar dan wel een prachtexemplaar met een merkteken van God. Mariëtte, ik vind dat Thijs ook wel een prachtmoeder heeft, die op een bijzondere manier met deze vragen omgaat. Supermama!