zaterdag 13 april 2013

Houtwormen te lijf

Van de week hadden we met man en macht geconstateerd dat er houtworm in onze mooie grote servieskast zit. Niet fijn. Tijd voor actie. Maar wat??

dit is een houtworm..... geloof ik....


Gister was ik bij de Kooyman. In eerste instantie voor petroleum, want dat kreeg ik van verschillende kanten door. Maar dat kon ik niet vinden. Dus om advies gevraagd. Best lastig. Want hoe leg je uit wat houtworm is. Die jongens verstaan wel Nederlands, maar dan gewoon huis- tuin- en keukennederlands. En daar zitten geen houtwormen bij. Uiteindelijk kwamen we er wel uit. Bij de derde medewerker dan... Hij gaf een fles mee (nou ja, ik moest het natuurlijk kopen) wat goed zou zijn. Oplossen in water en dan spuiten. Maar met een kwast aanbrengen kon ook. 2 kwasten erbij.
En zo gingen Theo en Herman aan de slag vandaag. Ik heb het etiket eerst grondig bestudeerd, in de tijd dat zij de kast uit elkaar haalden: bovenste helft er af, deurtjes eruit, planken eruit. Heerlijk, zo'n timmerman als buurman. In die tijd had ik de Engelse tekst vertaald, voorzover nodig. Het kwam er op neer dat je 1 eetlepel van dat spul moet oplossen in 1 gallon water. Euh, wat is ook al weer 1 gallon? Arjan had het het snelst opgezocht: 1 gallon is 3,75 liter. Zo gezegd, zo gedaan.

Herman doet de kasten

en Theo de planken en de deuren


In grote saamhorigheid hebben Herman en Theo vervolgens die kast helemaal gekwast. Goed nat, het moest er helemaal intrekken.
Ze vertelden later dat er een spin en een zilvervisje in de kast zaten, daar trok Herman een cirkel omheen, ze speerden door de cirkel, speerden terug en vielen dood neer. Oftewel: goed spul.
Nu goed in de gaten houden of de houtwormen ook dood zijn. Laten we er van uit gaan dat dat het geval is.

Toen ik dan op het aanrecht, op de tafel en overal mijn servies had staan, vond ik dat ik net zo goed ook het hele spul wel door een sopje kon halen. Dus vandaag heb ik alles ook nog schoongemaakt! Goed gevoel, dat wel.

alles weer schoon!

zelfs het zilver is gepoetst!


Vanmiddag was de kast droog, hebben ze hem weer in elkaar gezet en kon mijn schone boeltje er weer in.
Daarna heb ik het hele huis nog gezogen, dat werd hoog tijd! En heeft Ellen gedweild.
Arjan heeft de power point voor morgen gemaakt. Ik hoefde maar een paar aanwijzingen te geven, dus dat ging ook super.

ondertussen waaide het zo hard dat de was van de lijn waaide, het wasknijperemmertje tot aan het hek was gewaaid en de wasmanden door de tuin slingerden...


Thijs was naar het Verkeerspark geweest. Die skeelerde daar in de rondte. Je kunt zien dat het steeds beter gaat.
Vanmiddag ging hij naar de baai. Even naar zijn vrienden bij de bar. Hij kwam later terug, helemaal in de gloria. De baas was toch zo lief, zei hij. Hij had een baantje gekregen. Als er een diner is, mag hij helpen tafeldekken. Dat had hij nu ook gedaan. Hij kwam met 1 dollar terug...
Wel handig voor mij, zo leert hij alvast tafeldekken. Met alle plezier deed hij het vanavond ook voor het eten. Alleen kregen we toen grote messen en kleine vorken. En geen dessertlepels. Dus er is nog wel iets te leren....

Uitsmijter van Ellen: Kijk mam, ik heb een zwemshirt gekregen (bij de Zeeverkenners) Die lag bij de gevonden onderwerpen...

Geen opmerkingen: