dinsdag 3 september 2013

Het gaat steeds beter...

Vanavond weer naar cursus geweest. Ik heb het gevoel dat het steeds beter gaat. Ook in het ziekenhuis, met patiënten. Handig als je een gesprekje kunt beginnen. In Nederland was "het weer" altijd een leuk beginnetje. Dat slaat hier meestal nergens op. Maar gister wel, met alle regen en onweer.
En vanavond heb ik geleerd hoe je vertelt dat de wc "daar" is.
In het Papiamentu heb je niet de aanspreekvorm "U". Op een andere manier kun je toch duidelijk maken dat je mensen netjes aan wilt spreken. Dan gebruik je Señor/Señora, waar je in het Nederlands U gebruikt. Even wennen, maar toch handig om te weten. Vaak mag je ook wel "bo" gebruiken, = jij, maar als iemand 2 x zo oud is als ik zelf ben, dan voelt dat toch een beetje raar. En zo leer ik elke weer weer nieuwe dingen die ik meteen kan gebruiken.
Gister en vandaag heb ik in het ziekenhuis gewerkt. Morgen en overmorgen ben ik thuis. Zien dat ik de rest van de was wegwerk, dat hoopt gelijk heel erg op als je niet thuis bent (en als het de hele dag regent...) De lakens zijn nu droog, en inmiddels in de kast.


Theo kreeg zijn werkstuk voor geschiedenis terug: een 8,5. Z
e moesten foto's zoeken van zichzelf, van alle belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Bij de foto's moesten ze dan hun geschiedenis schrijven. Hij had het heel netjes gedaan, ik mocht het vanmiddag lezen. Dat vond de leraar dus ook. Nu heeft hij natuurlijk ook best het één en ander meegemaakt in zijn 17 levensjaren... Mijn geschiedenis was, toen ik 17 was, een stuk minder spectaculair.

 
Arjan kwam thuis met een 7,5 voor aardrijkskunde. Dat is ook een mooi begin! En ook nog een goed cijfer voor natuurkunde. Dat is een nieuw vak voor hem, vindt hij erg leuk. Had ik ook wel verwacht. Aardrijkskunde vindt hij een stuk minder leuk... Maar de talen zijn het lastigst. Helaas bestaat school niet alleen uit wiskunde, natuurkunde en techniek.

Ellen heeft hard geleerd op Papiamentu. Ze gaat echt voor de woordjes. Nu moeten we zien dat ze het ook in praktijk gaat brengen. Heel grappig om te zien hoe fanatiek ze kan zijn! Een eigenschap die ze goed kan gebruiken, ook op school.


Ard is hard aan het soppen geweest in het appartement, toen ik relaxed naar de cursus was. Donderdag krijgen we gasten, voor een weekendje. Dus nu even de bezem erdoor. Doe ik morgen de ramen, want die zien er niet uit, na die buien.

Geen opmerkingen: