woensdag 18 september 2013

Kennismaking

... met het Sehos. Oftewel, het Sint-Elisabeth-Hospitaal. Een stuk groter dan "mijn" ziekenhuis. Arjan moest er heen om foto's te laten maken van zijn kaak. En eigenlijk vond ik het wel een uitje. Leuk om weer eens een ander ziekenhuis van binnen te zien.
Gelukkig wist ik min of meer waar we moesten zijn. De ingang schuin tegenover Kranshi, waar ik al zoveel ben geweest met Theo.
Ze hadden gezegd, bij de tandarts, naast de Eerste Hulp. Dan denk je: OK, goed te doen. Maar toen we ervoor stonden dacht ik: Huh?? Röntgen?? Waar dan??
Eerst maar eens achter een paar andere mensen aan gelopen. Bordje "apotheek", nou nee, daar moesten we niet zijn.
Ondertussen de buitenkant bewonderd van het 150-jaar oude SEHOS. Echt antiek. De verf bladdert er aan alle kanten van af. Kapotte ramen, ik mag hopen dat de ruimtes daarachter niet meer gebruikt worden. Ik begrijp werkelijk niet hoe je een ziekenhuis zo ver af kunt laten takelen zonder er iets aan te doen. Er wordt al 50 jaar gesproken over nieuwbouw. Maar elke regering wil het weer anders en doet alle onderzoek weer overnieuw.
de voorkant van het ziekenhuis (SEHOS), van een afstandje

...en de acherkant. Rijp voor de sloop!

Gevraagd aan een bewaker: Ja, daar! Wees hij. Naast de ABO.
Teruggelopen, wat zou ABO zijn? Op een bijna onleesbaar bord boven de deur stond EHBO, ambulance ervoor.
Denk dat die man EHBO bedoelde te zeggen, onduidelijk of te snel.
Nog steeds zag ik de Röntgen niet.
Wel de ingang van de Polikliniek. Daar maar eens naar binnen. Een aardige portier, bewaker, gastheer, hielp me verder. U moet eerst een ponsplaatje laten maken! Oeps, moet dat ook?
We mochten vervolgens, met een nummertje voor het ponsplaatje maken, toch eerst naar de Röntgen om ons aan te melden. Bleek dat de deur naar de Röntgen naast de Eerste Hulp zat, onzichtbaar vanaf de parkeerplaats. Enige bewegwijzering op het terrein zou geen overbodige luxe zijn.
Daar bleef Arjan zitten met zijn huiswerk. Dat ponsplaatje kon ik ook wel alleen af.
Terug, plaats genomen. Binnen een half uur was ik klaar met het ponsplaatje. Had ik nog geluk, eigenlijk moest ik Arjan zijn paspoort erbij hebben. Ik had alleen het pasje van hem van de BZV, de zorgverzekering. Een aardige mevrouw...
En weer terug naar de Röntgen. Daar weer wachten. Eindelijk was Arjan aan de beurt, tenminste, hij mocht mee. Vertelde hij later dat hij daar toch nog een poos had zitten wachten. De foto zelf was in 2 minuten klaar. Die kregen we toen mee op een schijfje! Dat dan weer wel.

Toen ik thuis in de Amigoe keek, onze middagkrant, stond er net een groot artikel in over de plannen van de regering met de nieuwbouw van het SEHOS. De laatste drie weken schijnen ze geheim overleg gehad te hebben en samen met het SEHOS zijn de plannen nu zo goed als rond. Er staat zelfs in dat ze dit jaar nog willen beginnen met bouwen. Nou, nou, poeh, poeh!
Overigens wel positief dat ze toch de bestaande plannen willen gebruiken met de aannemer die er al voor gevraagd was. Uiteindelijk zal het dan toch in Otrobanda gebouwd gaan worden, vlakbij waar het ziekenhuis nu ook staat. Wie weet, gaan wij het dan toch nog beleven dat er een nieuw ziekenhuis komt!
Eerst zien, dan geloven....

Ik heb ooit op de OK gewerkt, daar leer je een hoop over hygiëne. Al die theorieën zijn mooi in een strak gestructureerd Nederland. Hier is dat allemaal toch iets lastiger... Al denk ik dat het op de OK wel goed zit.

Geen opmerkingen: