woensdag 2 januari 2013

sorry, nog één zonder foto's

Dat krijg je er van als Ard ziek is. We hebben een strikte taakverdeling: ik ben van de tekst (meestal...) en Ard van de foto's. Maar dat wordt niks als je ziek met koorts in bed ligt en niet weet wat er in de wereld om je heen gebeurt.
In elk geval is er wel wat gebeurd. Niet veel, maar toch.
Vanmorgen ben ik met Rianne meegeweest naar haar oude appartement. Vandaag zouden ze de sleutel inleveren en de borg terugkrijgen. Maar ze had al zo'n donkerbruin vermoeden dat dat problemen op zou leveren. Dus of ik mee wilde gaan voor de morele ondersteuning. Best, niet dat ik nu zo gebekt ben. Ellen ook mee.
Staan die meiden daar voor het loket/office, leveren ze netjes de sleutel in. En nee, de borg kon hij zo niet terug geven. Dat moest de eigenaresse doen. Morgen kon ze het geld brengen, of ze dan maar even terug wilden komen. Nou, eigenlijk niet! Tja, daar sta je dan. Rianne kon moeilijk nee zeggen. Ze had alleen al van verschillende andere meiden gehoord dat ze aan het lijntje werden gehouden. 5 keer terug konden komen. Dat is zij niet van plan. 't Is voor haar nu een half uur rijden, dat doe je niet voor de lol.
Voor een beetje meer power heeft ze vanmiddag oma gevraagd om mee te gaan. Die ziet dat wel zitten.
Je hebt toch recht op dat geld? Nou dan... Wordt vervolgd.
Vanmiddag kwam Ellen haar vriendinnetje Zita. Beetje onverwacht, maar heel gezellig. Dus zijn we lekker naar de baai gegaan. Anders zitten ze de hele middag op de laptop... Opa en oma kwamen ook nog bij de baai. De kinderen heb ik bijna niet gezien, die vermaakten zich wel. Zodat wij even de ogen dicht konden doen. Het slaapt zo lekker daar...
Rianne kwam aan het eind ook nog, die heeft daarna bij ons gegeten. Stamppot andijvie, voor een portie vitamine, na de oliebollen en andere lekkere, maar ongezonde, hapjes. Zita keek wel even raar, maar ze probeerde het: en ja, heerlijk! Doe mijn bord maar vol.
Zegt ze even later: dit geven wij aan onze konijnen. Echt lachen. Ik geloof direct dat die dat ook lekker vinden. Je hebt hier natuurlijk geen paardebloembladeren.
Onder het eten zei Rianne tegen Thijs: wat ben je stil? Mis je Rosemarijn?
Waarop Thijs antwoordde: Ik denk deze dag elke minuut 2 seconden aan Rosemarijn...
O, o, wat een lieverdje. Eerder vandaag zei hij ook al: Ik wil er niet over praten! Zal toch even duren voordat hij hier overheen is.

Het wolkt hier overdag mega van de muskieten. Echt vreselijk. Er is geen doodmeppen aan, de antimuggenspray gaat er momenteel mega doorheen. Waar het aan ligt? Geen idee. Zal toch eens opzoeken hoe het zit met de levensloop van de muskiet. We hebben juist weinig water, nu. Maar wellicht is dat al 2 weken geleden geweest en komen ze nu allemaal uit. Ofzo. Hopen dat het gauw weer over is!

Steekmuggen of muskieten zijn de bekendste muggen en zijn in beginsel onschuldige insecten die leven van nectar. Toch staan ze voor de mens bekend als vervelendevampiristische wezens omdat ze onder andere menselijk bloed zuigen, althans de vrouwtjes tijdens de aanmaak van de eitjes. Bij de mens resulteert dat meestal in een rode jeukende bult, maar bijtende muggen kunnen ook veel schade aanrichten vanwege ziekten die ze kunnen verspreiden, zoals de beruchte West-Nijlziekte. In tropische gebieden verspreiden muggen op grote schaal vaak dodelijke ziekten (onder andere malaria), waaraan jaarlijks miljoenen mensen sterven. Ook op dieren kunnen muggen verschillende ziektes overbrengen. Vogel- en veehouders kunnen hierdoor enorme economische schade lijden. Muggen kunnen bijvoorbeeld ook verantwoordelijk zijn voor grote uitbraken van veeziekten, zoals blauwtong.

O, dus ze gaan hierna eitjes leggen... Dan toch maar fanatiek met de elektrische vliegenmepper aan de gang...

1 opmerking:

Rosemarijn zei

Ahh wat een lieverd is Thijs toch!
Voor Thijs: ik mis jou ook heel erg.. Weet je nog dat je op oudjaarsavond zei dat ik te warmte kleren aan had? Nou die kleren heb ik hier heeeeel hard nodig! Vanaf hier stuur ik je een hele dikke knuffel, speciaal voor jou :)