maandag 12 november 2012

Bijna klaar

Het had klaar kúnnen zijn... mijn lijstje. Maar ja, toen moest ik nog langs de botica. En daar hadden ze vanmorgen nog geen concerta binnengekregen. Terwijl ik al extra tijd had gerekend omdat je daar per definitie lang moet wachten.
Toen had ik al 2 grote ramen gewassen, de badkamers gedaan, 4 wassen gedraaid, 3 opgehangen. De voorporch een grote beurt gegeven... Best veel, dus.
Zou ik eerst Rianne ophalen en daarna Ellen. Was ik natuurlijk veel te vroeg bij haar school. Gelukkig was Rianne ook vroeg. Maar toen waren we ook veel te vroeg bij Ellen haar school. Weer wachten.

Rianne heeft met engelengeduld Ellen geholpen met rekenen. Wij rekenen hier weer met stuivers, dubbeltjes, kwartjes... tot zover gaat het wel goed, want die gebruiken we ook echt. Maar dan gebruiken ze in het rekenboek (ik zal eens kijken uit welk jaar dat boek is...) ook nog de rijksdaalders. En dan wordt het moeilijk. Want 1 rijksdaalder is 2 gulden 50, 2 rijksdaalders is dan... 4 gulden, begint Ellen, o nee, die centen moet je ook meerekenen, 5 gulden. En wat is dan 3 rijksdaalders??
Mijn moeder zal het wel herkennen. Want daar heb ik ook eindeloos over gedaan, voordat ik dat snapte.
Helemaal hopeloos werd het toen ze aan de andere kant van de som begonnen: iets kostte 7 gulden 50, hoeveel rijksdaalders heb je dan nodig?
Ik hoorde ze bezig en Ellen kwam er maar niet uit. Toen heb ik stiekem een munt van 5 gulden gepakt, die overgetrokken 4 keer, uitgeknipt en er F 2, 50 op gezet. Vooral niet aan Ellen laten zien dat ik die van 5 gulden heb gemaakt, want dan zou ze nog meer in de war raken. O, o, die sommen!!
Eigenlijk heeft Ellen altijd iets tastbaars nodig. Abstract en uit haar hoofd is een drama. Een geluk dat Thijs bij Kiet was, die had in een half uurtje de sommen kunnen maken waar Ellen anderhalf uur over deed. Morgen toch maar even met de juf over hebben, want dit is te lang. Zal de juf wel met mij eens zijn.

Nadat ik Rianne en Ellen bij de kerk heb gebracht ben ik (eindelijk) naar de bieb gegaan. De boeken stonden al een volle week klaar. Moesten ook al meer dan een week geleden in geleverd zijn. Had ik beter ook vorige week kunnen doen. Nu was de boete toch wel een beetje hoog opgelopen. Zonde. Bleek er ook nog een boek thuis te liggen... Morgen dus nog een keer.
Toen geprobeerd om 2 shirts van Arjan te ruilen. Gelukt! Hij heeft ze nog niet eens gezien. De vorige keurde hij zo al af. Een heel leuk streepje. Maar ja, ik heb er niets aan als ze in de kast liggen en hij trekt ze nooit aan. Nu maar weer iets minder uitgesproken shirts. Jammer hoor.

Daarna weer naar de Botica. Nu hadden ze wel 1 potje voor mij. Gedeeld door 3 = doen we 10 dagen mee. Schiet niet op. Voor de volgende keer moet ik maar iets eerder de boel regelen. Dit was een tikkeltje spannend.

Nu nog even mijn laatste restje was opvouwen. Dan ben ik er weer door voor vandaag. Ard is nog aan het schilderen bij Samuël en Galina, de pleegouders van Ellen haar vriendje. Ze komen in Julianadorp wonen, dat is wel leuk. Wordt een stuk makkelijker met spelen.

1 opmerking:

Anoniem zei

wat kan je dan druk zijn aan een hele boel terwijl je lijstje niet opschiet zo........... herkenbaar!!! xx martina