donderdag 8 augustus 2013

Eerste schooldag

Van het nieuwe schooljaar. De kop is er weer af. Het was even wennen om weer 's morgens vroeg met elkaar aan tafel te zitten. Gelukkig wilden ze allemaal wel snel uit bed komen, dat scheelt. Er was nog enig gepiep over schoenen die te strak zaten.... Voor de rest waren de boterhammen, schaaltjes yoghurt met muesli, ontbijtkoeken en dergelijke snel naar binnen gewerkt.
Ellen en ik konden nog de afwas doen, Ard was met de jongens voor half 7 vertrokken.
Thijs had er wel zin in, vooral om zijn grote vriend Kiet weer te zien!
Ellen vond het heel spannend. Eigenlijk is het mij erg meegevallen dat ze er in de vakantie niet meer over gepiekerd heeft. Want er was bij haar op school nog niet bekend wie in welke klas kwam. Dus ze wist niet of ze bij haar vriendin Zita in de klas zou komen. Het bleef spannend tot het laatste moment. We stonden met alle kinderen en veel ouders in het dia-lokaal geperst. Daar hebben we met elkaar gebeden en gezongen. Meester Wendell hield een korte toespraak en toen vertelde hij vanaf groep A (tot en met J) de klasseverdeling. Na het voorlezen van groep G vielen de meiden elkaar om de hals: yes! weer bij elkaar in de klas. Ik ben nog even meegelopen naar boven, naar het klaslokaal. Nog een leuke bijkomstigheid, ook vriend Daniël zit bij haar in de klas. Alleen Sam ontbreekt aan haar geluk. Tja, je kunt niet alles hebben... De juf is erg aardig, heeft veel struktuur en zingt heel graag. Dat weet ik allemaal doordat ik vorig jaar in de bieb onder haar klas zat.

Toen ik, om kwart over 12, Thijs van school ging halen was hij erg enthousiast. De juf was erg meegevallen. En de klas ook.... hij zit er al 2 jaar in, maar ze hadden heel goed naar de juf geluisterd. Dus de juf was erg verrast. Ze hadden het in elk geval gezellig gehad, vanochtend.
Thijs bij de deur van zijn klas, groep 5B

Hij was ook erg verbaasd dat tante Anja nu op school rondloopt. Ik moest zo lachen om zijn gezicht toen hij dat vertelde. Blijkbaar gaan er ook wel eens dingen langs hem heen. Dit was een totale verrassing.
Ik heb nog met de moeder van Kiet gepraat. Die zijn op vakantie geweest naar Suriname. Hadden het daar heerlijk gehad: de rivier afgevaren in een korjaal met 4 kinderen tussen 8 en 3 jaar! Ze zei dat het ook echt iets voor ons zou zijn. Heel de dag vis vangen en op het water bezig zijn. Dat lijkt mij inderdaad wel wat! Gewoon een ticket boeken naar Suriname en dan ter plekke bij de rivier de rest regelen. Je hebt zelfs nog keus uit rivieren... wow.
Toen gauw naar Ellen. Die had ook een leuke ochtend gehad. Gelijk Engels en Spaans. Dat vond ze minder leuk... maar ik zei al dat ze dan wel met neefje Wijnand kon gaan mailen in het Spaans, want hij krijgt het dit jaar ook. Ze weet in elk geval al wat 'Hola' betekent. Alleen de juf ratelde maar door in het Spaans, zei Ellen, en ik kon er niks van begrijpen. De juf van Engels vertaalde tenminste nog wat ze zei. Die had tegen Ellen gezegd dat ze maar veel Engelse televisie moest kijken. Daar heb ik zo mijn twijfels over. De juf tzt hierover nog eens aan haar jasje trekken.
Verder had ze ook meteen huiswerk mee voor rekenen... je kan maar beter vlot beginnen! Overigens kwam ze er best uit met een beetje hulp van moeders.
Ellen en haar juf

Thijs en Ellen onder de poort naar de Dividivischool. Alles fris geschilderd!


Theo en Arjan waren aan het eind van de ochtend al weer thuis. Theo was iets minder blij met zijn rooster: elke dag tot 2 uur, maar wel een paar keer een tussenuur. Arjan vond het wel prima. Die heeft natuurlijk ook veel meer verschillende lessen.
Morgen zijn ze vrij, willen ze best voor mij de ramen van het appartement wassen. Blij toe, want er heeft veel stof gewaaid, de laatste tijd. De ramen van ons huis zien er ook niet uit. Ze zeggen dat dat stof uit de Sahara komt. Niet te geloven, dat waait dan wel een heel eind over de aarde!

1 opmerking:

Stijnie zei

Even weer wennen, spannend en leuk, een nieuw schooljaar. Succes allemaal!