donderdag 1 augustus 2013

training recoverydive....


Arjan en Ard zijn aan de slag gegaan met Freediving, dat lijkt wel erg spannend, maar een van de belangrijkste dingen is dat je ontspant en dat je je grenzen leert kennen. Niet door té ver te gaan, maar door gebruik te maken van andere technieken. Je mama-reflex weer naar bovenhalen, bijvoorbeeld. Baby's hebben die reflex al, maar de meeste mensen leren het af. Een baby zal nooit onder water ademhalen. Door te duiken zonder adem prikkel je die reflex weer.

Dat is een van de technieken die bij het freediven gebruikt wordt. Voor efficient zuurstofgebruik zijn er nog een heel aantal andere handige tips. Deze week waren we zover dat we konden oefenen met een recoveryduik, het ophalen van een bewusteloze duiker vanaf een diepte (in ons geval 8 meter). Arjan filmde mijn eerste duik, waarbij ik Danny van 8 meter 'ophaalde' en veilig eerste hulp bood.

Fernando, de buddy van Danny zwemt aan de oppervlakte en houdt Danny goed in de gaten terwijl mijn buddy Elena mij blijft controleren. Als we boven komen, hou ik Danny goed boven water en maak de luchtwegen vrij. Bij een serieuze blackout zou door de prikkeling van de verse lucht weer direct geademd gaan worden. Door roepen 'Danny wake up....' wordt een acoustische prikkel extra gegeven.

Tijdens het opstijgen hou ik de mond van Danny goed gesloten en hou de ademwegen vrij door een kleine chinlift, eenmaal boven ben je dan in de goede positie om gelijk weer te kunnen ademen.  

Aan het einde van deze training ben ik naar 16 meter gedoken om de emmer (gewicht) te legen, waarna ik bewustzijnsverlies simuleerde en Danny mij van 16 meter ophaalde.


Geen opmerkingen: