maandag 26 augustus 2013

Medeleven...

Vanmorgen een beetje een kater opgelopen. Had ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken: vakantiedagen aanvragen bij het hoofd. Bij dit onderwerp krijg ik al telkens het gevoel dat ik om iets onbetamelijks vraag. Terwijl je toch zou denken dat die dagen, die je volgens je contract krijgt, ergens op mag nemen.
Dan doe ik nog niet eens moeilijk: ergens in november-december, als het kan. Maar zelfs als het kan, dat wil zeggen: als er verder helemaal niemand vakantie heeft, mag ik geen dagen opnemen. Ik sloeg bijna steil achterover.
Nee, in het Advent hebben ze een bepaling in een boekje gezet dat je het eerste jaar in dienst geen vakantiedagen op mag nemen.
Je zou bijna denken dat ik onmisbaar ben...
Ik kreeg overigens wel op het hart gedrukt dat ik voor na april dagen aan mag vragen en dat ik dat dan wel op tijd moet doen. Grrr.
Denk dat ik maar eens 3 weken in de zomervakantie aan ga vragen, woensdag, anders vis ik natuurlijk weer achter het net.
Eerst dan naar HR bellen, want als ik 11 dagen per jaar heb. Dit jaar niets op neem. En in 2014 nieuwe dagen krijg.... betekent dat dan dat ik in 2014 in totaal 16 of 17 dagen heb te gaan? Ha, in dat geval weet ik nog wel een paar weken te boeken!
Maar goed, beetje kater dus. Beetje boel wel. Misschien dat er nog wel iets te regelen valt. Want voor noodgevallen maken ze wel een uitzondering. Nu kan ik de operatie van mijn moeder een tikkeltje aandikken. Nog maar eens even een nachtje over slapen.
Zie je, het onderwijs is toch zo gek nog niet, lekker veel vakantiedagen en altijd tegelijk met je kinderen. Alleen moet je dan weer niet in het management gaan zitten, want dat schiet niet op.

Voor de rest gaat het goed. Thijs en vriend Kiet hebben weer heerlijk gespeeld. We waren erg laat thuis (eerst overgewerkt, toen de kinderen bij Ard van kantoor gehaald, toen getankt, toen boodschappen gedaan...) Allemaal noodzakelijk. Thuis lekker een tosti gegeten. Inmiddels zaten de jongens al in de Lego. Het leek erop of er een lego-bom ontploft was. Ondertussen hoor je ze voortdurend met elkaar overleggen en keuvelen. Wat een heerlijk stel is dat toch.
Later hebben ze nog huiswerk gemaakt. Met een beetje hulp. Eigenlijk is de middag dan ook zo om.
Om 4 uur begin ik met macaroni maken, om half 5 zitten ze met een bordje voor zich een filmpje van Lucky Luke te kijken en om 5 uur moeten we dan al weer richting judo.

Ellen probeert er steeds een beetje tussendoor te komen. Die had weer een serie sommen te maken. Nu trap ik er niet meer zo in om haar bij elke som te helpen. Even uitleggen, dan zelf proberen. Rekenen is niet haar favoriet, al gaat het best aardig. Zelfs breuken doet ze nu. Alleen de logica ontgaat haar soms.

Theo en Arjan zijn ook steeds meer aan hun huiswerk bezig. De boeken van Nederlands hebben ze allebei ongeveer uit. Toch fijn als je van lezen houdt!
Nu zal ik voor hen de brieven tekenen dat ze toestemming van ons krijgen om te zwemmen op de baaidag die ze van school organiseren. Volgende week vrijdag met de hele school naar de baai! Je zal zo een verplichte schooldag hebben... uniform hoeven ze niet aan.

Medeleven?? O ja, had ik een post op Facebook gedaan. Kreeg gelijk een hele serie reacties. Wat dan weer erg leuk is. En waar ook best goeie tips bij zijn. Dus, bedankt voor het medeleven :)

Geen opmerkingen: