maandag 20 januari 2014

Tweede poging...

Vanmorgen ben ik maar weer naar de Girobank getogen om mijn wegenbelasting te betalen. Weer 20 minuten in de rij. Nu was ik mooi op tijd, het zal mij niet weer gebeuren dat het niet lukt.
Dus geef ik de oude kaart en mijn keuringskaart. Met ID, rijbewijs en sedula.
Helaas, ik moest ook de verzekeringspapieren laten zien. Grrr. Die had ik wel bij me, ik heb altijd alles in de auto. Maar bij Ennia hadden ze vorig zomer gezegd dat ze geen nieuwe polissen meer uitdraaien. Je bankafschrift moet het bewijs zijn. Dus had ik wel de kopie van de overschrijving. Verder was ik niet gekomen. Bankafschrift van augustus is foetsie of die hebben we nooit gehad. Het gaat weer echt op z'n Curaçaos.
En zo kon ik wederom onverrichter zake vertrekken. Nu eerst maar eens zien of die betaling ooit goed verwerkt is... dan een nieuwe polis opvragen. En dan voor de derde keer in die rij gaan staan. Zo leer je in elk geval wel hoe het niet moet!

Vanmiddag heb ik met Ellen een hele poos Papiamentu zitten leren. Gelukkig is het pas voor vrijdag, want het is echt veel. Eén troost, ik leer er ook veel van. Diptongo, triptongo, hiato... en rosea, dat is adem. Het leuke eraan vond ik wel dat ik merkte hoe goed Ellen haar uitspraak al is! We oefenen de zinnetjes, waarvan ze eigenlijk alleen hoeft te weten hoe je het schrijft. Maar ja, hoe kun je nou leren hoe je het schrijft, als je niet eens weet wat het betekent. Dus we oefenen samen de uitspraak, we vertalen het, en daar komen we al heel goed uit, samen! Wat we niet weten zoeken we op in het woordenboek. Heel leerzaam, allemaal.
Overigens had Ellen een heel leuke dag gehad. Met het feest van haar juf. Het was of prinses Eleonore naar een feestje ging, zo zag ze er uit met haar lange roze rok. De moeder van haar juf belde op vanuit Suriname, ze zong een verjaardagslied en alle kinderen moesten "hoera" meezingen.

Thijs had zijn boekbespreking vandaag. Een 8,5. Prima. Alleen verbaas ik me erover hoe hij dat dan voor elkaar krijgt terwijl hij zo weinig oefent. Behalve dan dat hij verplicht het boek nog een keer gelezen heeft...

Arjan had een 10 gehaald op de piepjes test. Theo ook al, vorige week. Die deed er nogal schamper over, want in Nederland gingen ze tot de 14de trap(??). Dat deed hij dan ook en daarmee kwam hij altijd als verste uit de bus. Hier ging hij tot de 12de, als ik het goed heb. En dan was hij nog veruit de verste...
Arjan haalde de 10de, en daarmee had hij dus ook een 10, samen met nog 3 anderen uit zijn klas. Hij was over al zijn grenzen gegaan, zei hij. Toch leuk om te merken dat hij ook wel eens tot het gaatje gaat, dit horen we niet zo vaak van hem. Blijkbaar goed getriggerd. Ze zijn sowieso wel tevreden over hun sportleraar.

De wasmachineman heeft zijn best gedaan op de wasmachine. De motor doet het nog wel, maar het bord...? is stuk. Nu zou hij nog proberen om een nieuwe te scoren. Maar Ard zei al: dat kunnen we misschien sneller zelf voor elkaar krijgen.
In dit stadium van de reparatie ben ik blij dat ik niet meer in het Papiamentu hoef te onderhandelen, want nu is het zo technisch geworden dat ik zelfs in het Nederlands afhaak...

Geen opmerkingen: